mandag 2. november 2015

Få bukt med overspising

Idag skal jeg skrive litt om selvhjelpsprogrammet jeg holder på med, som skal hjelpe meg med å få bukt med overspising. Programmet er hentet fra boken "Få bukt med overspising" av Christopher Fairburn.

Først av alt vil jeg si at dersom du overspiser og ønsker å bruke det samme programmet så anbefaler jeg at du kjøper boken eller låner den på biblioteket. Det er nødvendig å lese bokens faktadel før man begynner på programmet.

Programmet er delt i forskjellige trinn, og man kan være flere uker på hvert trinn. Jeg er nå på trinn 2, og går antagelig over til trinn 3 senere denne uken. Det første trinnet var jeg på i tre uker, hvor oppgaven var å registrere all mat og drikke man spiste og veie seg kun 1 dag i uka.

Noen veier seg aldri, noen veier seg flere ganger om dagen. Jeg har pleid å veie meg en gang om dagen i perioder hvor jeg har vært veldig opptatt av vekten. Alltid om morgenen, etter tissing, før frokost, klissnaken. I andre perioder har jeg holdt meg langt unna vekten. Jeg leste en gang en bok som het "Din siste slankekur" (Kan vel røpe at den ikke ble min siste). Den sa at man skulle legge vekk vekten, fordi man skulle tenke som en slank person og en slank person veier seg ikke hver dag. Tanken var god, men jeg gikk opp i vekt.

Den andre oppgaven i trinn 1 er å registrere all mat på et eget skjema som følger med i boken. Her skriver man ned tidspunkt, hva man spiser, om man overspiser, hvor man spiser, og eventuelle kommentarer. All informasjonen brukes til evalueringen for å se om man kan finne et mønster i overspisingen. Etter de tre første ukene hadde jeg et tydelig mønster:

Jeg overspiser når jeg er alene.
Jeg overspiser når jeg kjeder meg (feks når jeg er alene).
Jeg overspiser som oftest på kjeks, kaker og godteri.
Jeg spiser hele dagen, også imellom måltidene.
Jeg overspiser som oftest midt på dagen, ettersom jeg er alene hjemme på dagtid. Overspiser også på kvelden dersom jeg er alene hjemme på kvelden, etter at ungene er lagt. Jeg ønsker ikke at de skal se at jeg overspiser.

Etter tre uker hadde jeg samlet nok informasjon og det var på tide å gå videre til neste trinn. Trinn 2 går ut på å lage en plan for måltidene. Før hver dag starter lager jeg en plan, enten tidlig på morgenen eller kvelden før. Planen skal inneholde alle dagens måltider og passe på at det ikke går mer enn 4 timer mellom hvert måltid. Her er planen jeg har brukt de fleste ukedagene:

Frokost kl 0700
Mellommåltid kl 1000
Lunsj kl 1230
Mellommåltid kl 1430
Middag kl 1700
Kveldsmat kl 2000

Man må kunne være fleksibel med planen, men man må ikke hoppe over noen måltider og det må ikke gå lenger enn fire timer. Når man deler inn planen i mindre håndterlige deler så er det lettere å "holde seg" til neste måltid uten å sprekke. Man vet at det kommer. Det er også viktig å spise nok til hvert måltid, slik at man ikke sprekker fordi man er sulten imellom måltidene. Her holder det ikke med et knekkebrød og et glass vann til frokost.

Nå har jeg vært litt over 1 uke på trinn 2, og jeg ble veldig gira da jeg så at vekta gikk ned allerede første uka. Jeg gikk på en smell og veide meg to ganger istedet for en. Det er dumt, fordi jeg da har fokuset feil sted. Jeg skal ikke ha fokus på vekta, jeg skal ha fokus måltidene, registreringen og at jeg spiser nok mat. Det må ikke bli slik at jeg plutselig finner ut at jeg skal kutte ut brød, pasta, ris og poteter bare fordi jeg er i siget. En diett vil ikke hjelpe meg, men heller ødelegge for meg. Jeg skal spise mat som jeg ser for meg at jeg kan spise resten av livet. Passe mengde, god mat, ikke legge begrensninger på meg selv på type mat. For det er lett å "sprekke" på dem forbudte maten. Hvordan få bukt med overspising? Passe på at ingen mat er helt forbudt!
 
Imorgen er det veiedag, så da kan jeg skrive litt om fremgangen min på det feltet og hvordan jeg tenker om vekten. Jeg er veldig spent på hvordan det har gått siden forrige veiing nå som jeg har vært en hel uke på trinn 2.


2 kommentarer:

  1. Hei. Lurer på hvor du er nå etter 3 år 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Nå er det gått litt over tre år. Hverdagen og verden ser annerledes ut. Jeg fokuserer mer på å være frisk nå. Tidligere fokuserte jeg mye på at jeg var syk, og hva som gjorde meg syk. Jeg veier meg ikke lenger. Vekta er kastet ut av huset. Jeg har brukt målebånd rundt magen en gang etter jul, men jeg husker ikke når. Jeg er fortsatt overvektig, men kanskje mindre opptatt av det. Overspisingsepisodene er færre og mindre/kortere. Er jeg frisk? Noen ganger når jeg sliter tenker jeg: "Og jeg som skulle være frisk nå, hvorfor skjer dette med meg?". Alt i alt tror jeg likevel jeg kommer bedre ut av å ta valg som jeg tror en frisk person ville tatt, og "fake it till you make it".

      Slett